I. Zasady ogólne.
1. Mając na uwadze konieczność zapewnienia osobom małoletnim należytej ochrony w trakcie ich pobytu w Ośrodku wypoczynkowym Kalwa wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony małoletnich”, zwane dalej Standardami.
2. Opis używanych pojęć:
a. Ośrodek – rozumie się Ośrodek wypoczynkowy Kalwa,
b. Kierownik ośrodka – rozumie się przez to osobę zarządzającą Ośrodkiem,
c. pracownik ośrodka – rozumie się przez to osobę zatrudnioną w ośrodku, niezależnie od rodzaju umowy na podstawie, której wykonywana jest przez nią praca w ośrodku,
d. małoletni – rozumie się przez to osobę, która nie ukończyła 18 roku życia.
3. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować w sposób racjonalny, z uwzględnieniem wszystkich zaistniałych okoliczności.
4. Pracownicy ośrodka powinni w kontaktach z małoletnimi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy małoletni jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wziąć tę okoliczność pod uwagę.
II. Zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego na terenie ośrodka i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa.
1. Identyfikacji małoletniego i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa na terenie Ośrodka, dokonują pracownicy Działu Recepcji.
2. Identyfikacja taka następuje na podstawie wypełnienia oświadczenia określającego
relacje łączące ją z małoletnim, oraz okazaniem dokumentu potwierdzającego dane małoletniego.
3. W przypadku odmowy wypełnienia oświadczenia, o którym mowa w pkt II ust. 2 powyżej pracownik Ośrodka ma prawo odmówić zameldowania.
4. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w pkt II ust. 1 pracownik Działu Recepcji nabierze jakichkolwiek wątpliwości co do relacji łączącej małoletniego i osobą dorosłą, z którą przebywa on na terenie Ośrodka, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić kierownika Ośrodka. Małoletni, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Ośrodka.
III. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Ośrodka a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
1. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Ośrodka a małoletnim, przebywającym na terenie Ośrodka, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi pracownika Ośrodka.
2. Niedopuszczalne jest stosowanie, przez pracowników Ośrodka, wobec dziecka przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej, cyberprzemocy, zaniedbania w jakiejkolwiek formie.
IV. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie ośrodka jest zagrożone.
1. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie Ośrodka jest zagrożone, wówczas każdy pracownik jest zobowiązany, do reakcji na powyższe i do podjęcia stosownych działań.
2. Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Ośrodka zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie małoletniego, lub małoletni nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy małoletni sam poinformował o krzywdzeniu.
3. Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji Kierownika Ośrodka, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu osoby decyzyjnej lub policji.
4. Pracownik może podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie
krzywdzenia, uwzględniając, jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, małoletniego, ani też osób postronnych.
5. Działania pracownika Ośrodka powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.
V. Postanowienia końcowe.
1. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.
2. Standardy dostępne są w widocznym miejscu na Recepcji, wraz z wersją skróconą przeznaczoną dla małoletnich.